Паважаныя бацькі!
У дашкольным узросце надыходзіць якасна новы этап асваення прамовы. Гаворка ўключаецца ва ўсе віды дзіцячай дзейнасці. Змена якія стаяць перад дашкольнікам задач, з'яўленне новых відаў дзейнасці, ўскладненне зносін з дарослымі і аднагодкамі, пашырэнне круга жыццёвых сувязяў і адносін, у якія ўключаны дзіця, - усё гэта прыводзіць да інтэнсіўнага развіцця прамовы дашкольніка.
Галоўным для дзяцей дашкольнага ўзросту з'яўляецца развіццё лексічнай боку гаворкі (слоўнікавы запас), граматычнага ладу прамовы, дыялагічным і маналагічнага маўлення як сродку зносін. Важна, што дзіця дашкольнага ўзросту паступова змог ажыццяўляць зносіны ў розных відах дзейнасці.
Для дзяцей малодшага дашкольнага ўзросту з'яўляецца галоўным:
- развіццё разумення прамовы,
- развіццё фразавай прамовы,
- пашырэнне слоўнікавага запасу,
- развіццё граматычнага ладу прамовы
- развіццё дробнай маторыкі пальцаў рук
- развіццё артыкуляцыйнай маторыкі (рухаў органаў артыкуляцыі: вуснаў, мовы і т. д.)
Для дзяцей сярэдняга дашкольнага ўзросту ўскладняецца праца над граматычным строем прамовы, больш увагі надаецца развіццю сувязны гаворкі.
Гульнявыя практыкаванні па фарміраванні граматычна правільнай прамовы накіраваны на засваенне нарматыўнага ўжывання падежных канчаткаў назоўнікаў і асабістых займеннікаў (напр.: не (чаго?) алоўкаў і г. д.), таксама формаў ўзгаднення прыметнікаў і лічэбнікаў з назоўнікамі ў родзе і ліку (напр.: два алоўка, пяць алоўкаў і інш.)
Развіццю сувязны прамовы (т.е. ўменні выкладаць свае думкі паслядоўна, без адцягнення на лішнія дэталі) спрыяе разнапланавы маўленчай матэрыял, які дазваляе дзіцяці авалодаць камунікатыўнымі ўменнямі. Сувязная гаворка ўключае ў сябе: дыялагічную і маналагічную гаворка. Напрыклад, Разгляданне малюнкаў, аналіз блізкіх жыццёваму вопыту дзіцяці сітуацый, якія-небудзь эмацыйна значныя сітуацыі, дзеянні для дзіцяці – усё гэта падахвочвае яго да ўступлення ў дыялог. А гэта спрыяе фарміраванню произносительных навыкаў, ўзбагачэнні слоўнікавага запасу, ўдакладненні уяўленняў аб навакольным свеце. Як правіла, першапачаткова фармуецца дыялагічная гаворка, больш складанай формай прамовы для дашкольніка з'яўляецца маналагічная гаворка.
У старэйшай і падрыхтоўчай групах, акрамя гульняў на ўзбагачэнне слоўніка, плануюцца гульні і практыкаванні, якія спрыяюць фарміраванню навыкаў словаўтварэння: адукацыя роднасных слоў (лес – лясной, ляснік і інш.), адукацыя адносных прыметнікаў (стол з дрэва – драўляны і інш.) для дзяцей дадзенага ўзросту значна ўскладняюцца заданні, якія прад'яўляюцца дзецям сярэдняга дашкольнага ўзросту. У старэйшым дашкольным узросце з'яўляюцца новыя раздзелы: «Навучанне грамаце», «Удасканаленне складовай структуры гаворкі» (накіраваны на адпрацоўку слоў складанай складовай структуры – кукуруза, морква і інш., Таксама на завучванне чистоговорок і хуткамовак).
Вядучым выглядам гульнявой дзейнасці для дашкольнікаў з'яўляецца гульнявая. Таму, паважаныя бацькі, калі вы займаецеся з дзіцем, прапануйце яму заданні ў гульнявой форме. Гэта ажывіць працэс развіцця вашага дзіцяці і вынікі будуць нашмат прадуктыўней. Важна сфармаваць цікавасць у дзіцяці да заняткаў, а не выклікаць зваротную рэакцыю. Заданні прапануйце, пачынаючы з лёгкіх, паступова пераходзіце да больш складаным практыкаванням. Немалаважным з'яўляецца стварэнні сітуацыі поспеху для дзіцяці, што выявіцца ў розных заахвочваннях (слоўных, напрыклад і інш.) Таксама варта адзначыць тое, што заданні дашкольніку неабходна прад'яўляць парцыяльна, чаргуючы розныя віды дзейнасці, каб не выклікаць перанапружання ў дзіцяці.
Гульнявыя практыкаванні для дзяцей малодшага дашкольнага ўзросту:
- Пашырэнне слоўнікавага запасу па розным лексічным тэмах («Гародніна», «Садавіна», «Птушкі» і інш.):
"Што робіць?"(накіравана на фарміраванне ўмення актыўна выкарыстоўваць дзеясловы ў прамовы); Гульнявы матэрыял: простыя сюжэтныя карцінкі
Інструкцыя: Паглядзі на карцінку, што (хто) гэта? (дзіця адказвае)
Скажы, што робіць (ют):
- кухар (варыць, смажыць, мые ,чысціць, рэжа і т .д.)
- дзеці на зімовай прагулцы (лепяць, катаюцца, гуляюць і т. д.)
- птушкі (лётаюць, скачуць, дзяўбуць і т. д.)
* у выпадку цяжкасцяў называння дзіцем слоў Дарослы пачынае называць ланцужок і прапануе дзіцяці сказаць: што яшчэ робіць...?
"Скажы, якія?» (накіравана на папаўненне слоўнікавага запасу дзіцяці якаснымі прыметнікамі); Гульнявой матэрыял: прадметныя малюнкі
Інструкцыя: Паглядзі на карцінку, што (хто) гэта? (дзіця адказвае)
Сказаць:
Снег які? – белы, …, …
Ліса якая? – рыжая, хітрая,..,..
* у выпадку цяжкасцяў называння дзіцем слоў Дарослы пачынае называць ланцужок і прапануе дзіцяці сказаць: які яшчэ...?
- Развіццё граматычнага ладу прамовы:
"Скажы ласкава" (накіравана на азнаямленне дзіцяці з простымі спосабамі адукацыі памяншальна-ласкальных формы назоўнікаў); Гульнявы матэрыял: прадметныя карцінкі
Інструкцыя: Паглядзі на карцінку, што (хто) гэта? (дзіця адказвае)
Давай паспрабуем назваць ласкава: птушка-птушка, хвост-хвосцік, суп-супчык і т .д.
* як правіла, Дарослы паказвае ўзор называння, далей дзіця будзе дзейнічаць па ўзоры
"Адзін-шмат" (накіравана на развіццё разумення і правільнае ўжыванне назоўнікаў множнага ліку «назоўнага склону); гульнявой матэрыял: прадметныя карцінкі (парныя)
Інструкцыя: паглядзі на малюнак( паказваеце карцінку з выявай аднаго прадмета), што (хто) гэта? (дзіця адказвае) далей прад'яўляеце наступную карцінку з выявай некалькіх такіх прадметаў, перад дзіцем дзве карцінкі, паведамляеце дзіцяці: тут талерка-тут.. талерка. Наступныя па аналогіі: тут варона-тут вароны, тут кубак - тут кубкі і т .д.
Гульнявыя практыкаванні для дзяцей сярэдняга дашкольнага ўзросту:
- Пашырэнне слоўнікавага запасу па розным лексічным тэмах («Прафесіі», «Зіма. Зімовыя забавы " і інш.):
"Скажы наадварот" (накіравана на развіццё ўмення падбіраць словы з процілеглым значэннем);
Інструкцыя: Паслухай уважліва, я пачну гаварыць, а ты працягнеш:
Улетку дні гарачыя, а зімой …
Снег мяккі, а лёд …
У сініцы хвост кароткі, а ў сарокі …
- Развіццё навыкаў словаўтварэння:
"Назаві ласкава "(накіравана на ўменне ўтвараць памяншальна-ласкальных форму слова); гульнявой матэрыял: прадметныя карцінкі
Інструкцыя: Паглядзі на карцінку, што (хто) гэта? Паспрабуй назваць гэта ласкава:
Снег-Сняжок, сняжочак,.. Лёд-ледок, ледочек,.. Верабей-верабейка,.. і інш.
«Розныя крамы» (накіравана на уменне утвараць прыметнікі ад назоўнікаў);
Інструкцыя: паслухай уважліва і скажы:
Магазін, у якім прадаюць хлеб .. (хлебны)
Магазін, у якім прадаюць прадукты .. (прадуктовы) і інш.
* важна, што дзіця правільна называў прыметнікі, калі назваў няправільна, назавіце правільна самі і прапануеце дзіцяці паўтарыць зноў тое ці іншае прыметнік.
Серыя практыкаванняў: "хто ў чым?", "Хто на чым?"«"Што ў каго?» (накіраваны на развіццё ўмення правільна ўжываць простыя прыназоўнікі); Гульнявой матэрыял: прадметныя малюнкі
Інструкцыя: паглядзі на малюнак і скажы, хто гэта? (Дзе ...? У чым? У каго?)
Сініца на дрэве. Дзяцел у дупле ..
Хлопчык у куртцы. Дзяўчынка ў футры..
Рыдлёўка ў хлопчыка. Лыжы ў дзяўчынкі ... і інш.
- Развіццё навыкаў словазмянення:
"Палічы!» (накіравана на ўменне правільна ўзгадняць назоўнік з числительным); Гульнявой матэрыял: прадметныя малюнкі (1 прадмет, 3 прадмета, 5 прадметаў)
Інструкцыя: Паглядзі на карцінку, што гэта? Давай палічым:
Адна груша, тры грушы, пяць груш;
Адно яблык, два…
*звяртайце ўвагу на канчаткі ў словах
- Развіццё сувязны прамовы:
"Складзі прапанову" (накіравана на ўменне складаць распаўсюджаныя прапановы); гульнявой матэрыял: сюжэтныя карцінкі
Інструкцыя: паглядзі на малюнак ўважліва і паспрабуй расказаць, што на ёй намалявана, што адбываецца на малюнку.
*у выпадку ўзнікнення цяжкасцяў у дзіцяці, дарослы першым называе прапанову і прапануе дзіцяці працягнуць.
Гульнявыя практыкаванні для дзяцей старэйшага дашкольнага ўзросту:
- Пашырэнне слоўнікавага запасу па розным лексічным тэмах («Святы», «Прафесіі» і інш.):
"Угадай прадмет па яго прыкметах "(накіравана на ўменне падбіраць назоўнікі да зададзеных прыметнікам);
Інструкцыя: Зараз я назаву цябе прыкметы якога-небудзь прадмета, а ты паспрабуй адгадаць, што гэта такое?
Белы, пухнаты, рыпучы, халодны ... (Снег)
Маленькі, шустры, палахлівы, галодны ... (Верабей) і т .д.
* пасля дадзенай гульні можна прапанаваць дзіцяці згуляць у гульню наадварот: ён загадвае вам слова, называючы толькі яго прыкметы. Дадзеную гульню можна вар'іраваць, пачаўшы называць дзеясловы замест прыметнікаў (інструкцыя: я табе назаву дзеянні чаго-небудзь ці каго-то, а ты отгадай, пра каго я кажу: трашчыць, ламаецца, растае, намярзае.. (Лёд) і т. д.)
- Развіццё граматычнага ладу прамовы:
"Адзін-шмат" (накіравана на ўменне ўжываць назоўнікі ў множным ліку, родным склоне); гульнявой матэрыял: прадметныя карцінкі (парныя)
Інструкцыя: паглядзі на малюнак( паказваеце карцінку з выявай аднаго прадмета), што (хто) гэта? (дзіця адказвае) далей прад'яўляеце наступную карцінку з выявай некалькіх такіх прадметаў, перад дзіцем дзве карцінкі, паведамляеце дзіцяці: адна птушка-шмат .. (птушак), адна сняжынка – шмат .., адзін верабей-шмат..., адно люстэрка-шмат ... і інш.
*звяртайце ўвагу на канчаткі ў словах
- Развіццё сувязны прамовы:
"Складзі апавяданне "(накіравана на ўменне ўсталёўваць прычынна-выніковыя сувязі і складаць аповяд, выкарыстоўваю складаныя прапановы); гульнявой матэрыял: сюжэтны шэраг малюнкаў (3,4)
Гульнявыя практыкаванні для дзяцей падрыхтоўчай групы:
- Пашырэнне слоўнікавага запасу па розным лексічным тэмах («Абутак. Галаўныя ўборы" « "Святы" « "прафесіі" і інш.):
"Угадай прадмет "(накіравана на ўменне падбіраць назоўнікі да зададзеных прыметнікам);
Інструкцыя: Зараз я назаву цябе прыкмета якога-небудзь прадмета, а ты паспрабуй адгадаць, што гэта такое?
Снежны - .., ледзяная -.., пахмурнае -..., футравая -.., цёплыя -.., …
- Развіццё моўнага аналізу і сінтэзу:
"Які першы?» (накіравана на уменне называць першы гук у слове, на развіццё навыку гукавога аналізу); Гульнявой матэрыял: прадметныя малюнкі
Інструкцыя: Паглядзі на карцінку, назаві яе, скажы, якой першы гук чуецца ў назве гэтай карцінкі? (стол, аловак і інш.)
*у выпадку цяжкасцяў у дзіцяці дарослы голасам вылучае першы гук у слове: ссстол і прапануе дзіцяці вызначыць, які гук першы?
"Дзе жыве гук?» (накіравана на уменне вызначаць месца зададзенага гуку ў слове – назве малюнкі); Гульнявой матэрыял: прадметныя малюнкі
Інструкцыя: паглядзі на малюнак, назаві яе, як ты думаеш, дзе жыве гук з у гэтым слове? У пачатку, у сярэдзіне або ў канцы слова? (па аналогіі гук з у словах: компас, маска і гэтак далей)
*у выпадку цяжкасцяў у дзіцяці дарослы голасам вылучае патрэбны гук у слове: массска, прапануе дзіцяці вызначыць, дзе жыве гук з?
"Ланцужок слоў" (накіравана на развіццё ўмення вызначаць першы гук у слове з выкарыстаннем прадметных малюнкаў; і на развіццё ўмення вызначаць апошні гук у слове з выкарыстаннем прадметных малюнкаў) гульнявой матэрыял: прадметныя карцінкі (аловак – шафа – сцяжок – ключ – чайнік – кніга – аўтобус – крэсла – лімон - нажніцы).
(На стале ў дзіцяці ляжаць карткі, у дарослага – карцінка «аловак»)інструкцыя: зараз мы будзем выкладваць ланцужок з прадметаў. Наш ланцужок пачнецца са слова аловак. Наступным звяном ланцужкі будзе слова, якое пачынаецца з таго гуку, якім канчаецца слова аловак. Як толькі знойдзеш прадмет з такой назвай На малюнку, далучы яе да папярэдняй малюнку і назаві свой прадмет так, каб выразна чуўся апошні гук у слове. Калі ты знойдзеш адразу два прадметы, то ты сам выбіраеш, які з іх далучыць.
Калі будзе выкладзеная ўся ланцужок, Дарослы прапануе дзіцяці назваць прадметы, пачынаючы з любога названага, злёгку вылучаючы голасам першы і апошні гук у кожным слове.
Крыніца:
Кіслякова, Ю. Н., развіццё гаворкі. Займальныя игрыи практыкаванні / Ю. Н. Кіслякова, М. В. быліна.- Мн.: Народная асвета, 2013. - 111 с.
Кіслякова, Ю. М. Выхаванне і навучанне дзяцей з цяжкімі парушэннямі маўлення: праграма для спецыяльных дашкольных устаноў / Ю. М. Кіслякова, Л. Н. Мароз. – Мн.: НІА, 2007. – 248 с.
Баль, М. М., Драздова, Н. В. лагапедычная праца з дзецьмі дашкольнага ўзросту з цяжкімі парушэннямі мовы. – Мінск: Адукацыя i выхаванне, 2010. – 152 c.
Ярмашук О. С., пагуляйце са мной дома!: Кансультацыі па развіцці маўлення дзяцей сярэдняга дашкольнага ўзросту / А. С. Ярмошук, В. В. Ганчарук. - Мазыр: Белы Вецер, 2012. - 72 л. - (матэрыялы для афармлення наглядна-кансультацыйнага кутка для бацькоў у дзіцячым садзе).